Tuesday, March 24, 2009

sekitar sotsugyou shiki...

untuk sotsugyou shiki(graduation day) kt nihon ni,mostly nihon-jin perempuan akan memakai hakama@kimono..hakama ni skali tgk mcm baju tradisional org2 korea sbnrnye,ape ntah nama nye,lufer lak dak2 ni,ckp,hambok??hombak?bakso?ape2jela....

anyway,23hb3 adalah garduation day tuk budak2 niigata university.majlis start kol 1 sbnrnye,tp kul 7 pg lg aku da bgn,hoho semangat giler kan?dhla malam tu xlena tu,ala2 berdebar2 gtu,hik3..ala sbnrnye bgn kol 7 tu sbb kol 8 org kedai saloon tmpt aku pakai hakama tu da suh dtg sbb aku book hakama agak lambt kan,so sape lmbt kne pakai hakama awal la..yela wei,sape nk pakai hakama awal2,ble da pakai menatang tu,nk duduk pn kne tegakk je,toilet sah2la kan mmg xle pergi(sblm pakai pn org saloon tu suh masuk toilet dlu,paksa kenc,haha),ha x ke terseksa tu..tp aku xkisah pn,sbb alang2 da rental mahal2 kan,stkt nk pakai 3jam pastu pulangkan balik,sgt la xberbaloi,so aku xkisahla kne bgn awal2 pg pn..

kul 9 da siap pakai da,aku n ieyra da xtau nk bt pe da,majlis lmbt lg,so aku pn terfikir baik pg photoshoot alang2 da pakai kimono ni kan,hik3 tp photoshoot yg muryou(free) la kan.so aku pn bodekla kohai ku yg bernama gachapin tu suh dtg kt garden blkg umah ktrg ni sbb mcm camtek n ke-jeponan gtu,ala2 sesuai gtula kan tuk phtoshoot,hihi...

dalam kol 12 br ktrg grk pg tokki messe tmpt sotsugyou shiki tu la..time smp tu da sah2 la kan org da ramai,wallaweyy cantek2 btol kimono2 diorg,harga pn aku yakinla berganda2 mahal dr aku nye,huhu..12.45 kitorg masuk hall,crik seat...kul 1 tepat majlis bermula,semua sensei2 yg berjawatan tinggi SAHAJA yg masuk hall naik pentas memakai ROBE...huk3,bile tgk sensei2 pakai robe,tetibe hati jd sayu,br terfikir harini aku grad,tp mamapapa xdpt dtg tgk,aku pon xnaik pentas mcm org2 len kt malaysia,tetibe je bergenang je air mata,hek3 xtaula sbb skg hati tgh sensitif ke mmg betol2 sedih,hurmmm xpela,malam td trus tunjuk kt mamapapa gmbr konvo,sedeynyeee rase..aihh apsal aku emo sgt ni,haihh2 dah2 meh aku smbg balik cite,huhu...

ok,majlis start dgn kumandang lagu kebangsaan nihon(ala2 lagu kt pengebumian gtu,hohoho sloww amat)pastu terus je start penyampaian ijazah kepada wakil2 stiap 学科(department?)..bertuah btol sape yg dpt jd wakil 学科 pakai robe,naik pentas,ambil ijazah,alangkah indahnye kalau aku yg jadi org itu(ceh berangann gile,time exam study pastyears paper je,ade hati,dush2!!)

kol 2 selesai majlis menyerah ijazah,haha sejam je,mantap gile kan,xdela kene tunggu berjam2 satu majlis tu...lepas tu bru ade ucapan dr 新潟大学長(prsident niigata university),menyanyi lagu niigata university,bla3,2.30ptg majlis bersurai...

kul 3.30 ptg ade 祝賀会 kt ANA CROWNE PLAZA...satu hall utk bebudak engineering and sensei2 engineering..smp 5.30 je..makanan biasa2 aje,minuman pn mcm biasala ade beer dan tea..time ni mostly nihon-jin ni akan tukar dress plak,so aku plan nk pakai baju kebaya la plak,skali nk dijadikan cite,time2 tgh kalut2 lepas majlis kt tokki messe tu,trus jalan g ANa HOTEL,igtkan dak2 ni bwkla keta smp hotel,rupa2nye sume nye jalan kaki,terpaksa la aku capub habis2an dalam hall..mana x nye,org len sume da tukar dress,aku lak sorg2 pakai kimono,seb bek ade srg lg nihon-jin xtukar baju gk,huhuh...mula2 malu nk masuk,pas2 member2 sume ckp xpe2,xkisah sume,masuk jela cmtu..time jmp sensei2 nk tgkp2 gmbr,sume la duk puji2 cantek2,kuang3 da sah2 capub kan.ade lak srg sensei n tny"ni bwk dr malaysia ke?"aiyya sensei ni,sah2 tu baju tradisional korg,tp sbb aku pakai tudung kot,so drg mcm konpius kot,hehe....

5.30 majlis bersurai...7.00 malam ade lagi nomikai lak ngn budak2 lab,tp aku dgn shitsurei (krg ajar) nye bgtau xdpt pergi,sbb bz hal2 nk balik mesia,hehe dimaafkan kot(sbnrnye malas pergi sbb mahal kene bayar,dhla makan skit je,pastu lyn drg mabuk,bluwerk,enuff)

balik tu smbung gedix2 lg tgkp2 gmbr lg ngn ijazah dan kimono tuk kali terakhir sblm bkk,huhu..w/pon terasa samishii(sedey?) family xde time graduation day,tp tetap rase gembira,bile dpat tengok ijazah dgn mata sendiri,pastu kohai-tachi pn dtg,wish congrates semua,kasi bunga,thanxx all!mcm xpercaya la plak da grad,hihihi..eh lupela nk cite,ijazah tu kitorg ambik time dpn hall tu je,ala2 meja pendaftran gtu ha,haha very da simple..xpela,da adat drg cmtu,kite ikut je la kan....

di sekitar my graduation day using my camera + azwan`s cam,camera pro srg lg xkasik lagi,haih..
depan dobi rumahku..

sensei-tachi and president niigata u(=canselor ek?)


sotsugyou-sei + kohai+tachi

lab-mates(aku je onna,mmg special xbest)


kaneko sensei a.k.a my lab sensei,sgt baik orgnye,sentiasa senyuuummm,selalu backup kitorg,huhu sensei arigatouuu!!!*bajet sensei baca blog aku,sengal*

dgn cik wani syg:)そろそろ別れて、寂しいね:(

kimono tnpa hakama(nape perlu gaya makcik okinawa menari ni????!)



yours truly-officially graduate!clap2!^_______^



more pics?kat facebook la plak ye,tunggu nnt cikfini rajin upload k(jgn risau,cikfini ni bab2 ni die mmg rajin,huhu)

ok la,kol 7 jap g nk pergi majlis makan2 tuk kitorg muslim yg da nk balik negara masing2,buat kt masjid niigata,hehe bye2...




note:menggunakan sisa2 6 hari d nihon sebaik mungkin:(


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...